Στην ΕΡΤ "Οι εξωγήινοι της αρχαιότητας"

 Από τις 5-1-2021 και έως τις 6-9-2022, η Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (ΕΡΤ), πρόβαλλε 20 επεισόδια της εκπομπής “Οι εξωγήινοι της αρχαιότητας” ή “Ancient Aliens”, ως “ιστορική σειρά ντοκιμαντέρ”. Η διαθεσιμότητα της εκπομπής παρατάθηκε για μερικές εβδομάδες παραπάνω, καθώς δόθηκε και άμεση πρόσβαση σε αυτήν, μέσω της πλατφόρμας ERTFLIX.


 

 Ιστορική σειρά ντοκιμαντέρ που εξετάζει 75 εκατομμύρια χρόνια πίσω, την ιστορία των εξωγήινων στοιχείων στον πλανήτη, από την εποχή των δεινοσαύρων, μέχρι τις μέρες μας.

Δείτε σήμερα: «Πρόσωπα των Θεών» (Faces of the Gods) (τελευταίο)
Eπεισόδιο 20

Γίγαντες… γκριζόδερμα πλάσματα… και άνθρωποι με θεϊκές δυνάμεις. Σε ολόκληρη την ιστορία υπήρξαν αφηγήσεις για παράξενα όντα που όμοιά τους δεν είχαν υπάρξει άλλα πουθενά στη Γη. Μπορεί να μην ήταν μόνο μυθολογία;

Μπορεί οι περιγραφές των προγόνων μας για τους ουράνιους επισκέπτες με φτερά σαν να ήταν πουλιά να είναι η απόδειξη μιας επαφής με εξωγήινους επισκέπτες που ονομάζονται άγγελοι; Περπατούσαν όντως γίγαντες στη Γη πριν χιλιάδες χρόνια; Αν ναι, μπορεί να προέρχονταν από έναν άλλο πλανήτη; Ή ακόμα και να ήταν αποτέλεσμα πειράματος των εξωγήινων με το DNA μας; Ή πιθανό τα επιμηκυμένα κρανία που βρέθηκαν σε πολλές ηπείρους να αποτελούν πειστήρια του ανθρώπου που μιμείται την εμφάνιση αλλόκοσμων επισκεπτών όπως προτείνουν οι θεωρητικοί των Αρχαίων Αστροναυτών; Ή μπορεί να είναι και κρανία εξωγήινων;

Μπορεί η αρχαία ιστορία να περιέχει στοιχεία για την πιθανότητα ότι οι εξωγήινοι μας έχουν επισκεφτεί στο παρελθόν; Αν ναι, ήρθαν για να χαράξουν το παρελθόν της ανθρωπότητας ή το μέλλον της; Είχαν στόχο να μας κάνουν κακό ή καλό; Ή ανέμειξαν ήδη το DNA τους με το δικό μας για να αλλοιώσουν την ανθρώπινη φυλή;

 

Πηγή: ΕΡΤ 


Έλεγχος Είδησης


Η εν λόγω εκπομπή έχει προωθηθεί επανειλημμένα και στα εγχώρια κοινωνικά δίκτυα, όπως για παράδειγμα μέσω της ομάδας Facebook «ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ , ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΑ , UFO», που την στιγμή συγγραφής του παρόντος άρθρου, αριθμεί πάνω από 40 χιλιάδες μέλη:

Στιγμιότυπο από σχετικές αναρτήσεις στις 9-9-2022

 

Τι ισχύει

Εισαγωγή

Η επίμαχη εκπομπή είναι γνωστή διεθνώς με την ονομασία “Ancient Aliens“, και ξεκίνησε να προβάλλεται το 2009 στο αμερικανικό δίκτυο “History” (πρώην “History Channel”).

Ενώ όπως υποδηλώνει και η ονομασία του δικτύου “History”, η θεματολογία του πραγματεύεται ιστορικά ζητήματα, από τις αρχές της χιλιετίας παρατηρήθηκε η μετάβασή του προς εκπομπές χαμηλής ποιότητας, οι οποίες όμως εξασφάλιζαν υψηλότερη ακροαματικότητα και κέρδη. Αποκορύφωμα υπήρξε η προβολή της επίμαχης σειράς, που ενώ γνώρισε εμπορική επιτυχία, κατακρίθηκε εκτενώς από ιστορικούς, αρχαιολόγους, κοσμολόγους και άλλους σχετικούς ειδικούς.

Η επίμαχη εκπομπή προωθεί την ψευδοεπιστημονική υπόθεση των «αρχαίων αστροναυτών», η οποία πρεσβεύει ότι οι περισσότεροι αρχαίοι πολιτισμοί είχαν έρθει σε επαφή με ευφυείς εξωγήινες φυλές, που σμίλευσαν τον πολιτισμό, την θρησκεία, την τεχνολογία τους, και ακόμα και την ίδια τους την βιολογία.

Πλέον, η επιστημονική κοινότητα τοποθετεί την επίμαχη υπόθεση στο πλαίσιο των θρησκειών ουφολογίας. Το σχετικό ακαδημαϊκό εγχειρίδιο “Handbook of UFO Religions“, εξηγεί ότι η ψευδοϊστορική ουφολογία λειτουργεί με κριτήρια αντίθετα απ’ αυτά που πρεσβεύει η επιστημονική κοινότητα:

  • Η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται, δεν αποβλέπει στην συνολική εξέταση και κατανόηση του πολιτισμού που εξετάζει, αλλά αφορμάται από μια προαποφασισμένη υπόθεση, που έπειτα υπερασπίζεται με στοχευμένη παρουσίαση, ερμηνεία και διαστρέβλωση στοιχείων. Τα στοιχεία αυτά παρατίθενται μαζικά και βεβιασμένα, αποτρέποντας την κριτική εξέτασή τους (τεχνική Gish gallop).
  • Η υπόθεση εξελίχθηκε και προωθήθηκε μέσα από βιβλία και παραγωγές που σχεδιάστηκαν για το ευρύ κοινό, και όχι για ειδικούς.
  • Οι λίγοι ακαδημαϊκοί που έχουν ασχοληθεί σοβαρά με την επίμαχη υπόθεση, έχουν χαρακτηρίσει τους ισχυρισμούς της ανυπόστατους.
  • Οι πρωτεργάτες της επίμαχης υπόθεσης, προηγουμένως παρουσίαζαν άσχετες επαγγελματικές δραστηριότητες, όπως διευθυντής ξενοδοχείου (Έριχ φον Ντένικεν), στέλεχος ναυτιλιακής επιχείρησης (Zecharia Sitchin), χημικός μηχανικός (Jacques Bergier) και αθλητική/τηλεοπτική προσωπικότητα (Georgio Tsoukalos).

Υποθέσεις για την ύπαρξη εξωγήινων πολιτισμών καταγράφηκαν αρχικά σε γραπτά της κλασικής αρχαίας Ελλάδας, και κατά το πέρασμα των αιώνων, αποτέλεσαν αρκετές φορές αντικείμενο εικασίας και διαλόγου μεταξύ των διανοούμενων. Ωστόσο, δεν είχε καθιερωθεί ποτέ κάποια πεποίθηση για σύνδεση των γνωστών αρχαίων και μεσαιωνικών θεοτήτων με όντα από άλλους πλανήτες. Έτσι, οι βάσεις της επίμαχης υπόθεσης τέθηκαν στην πρόσφατη ιστορία, κατά τον 19ο και 20ο αιώνα, μέσα από τα έργα μυστικιστών όπως η Helena Blavatsky, και πρώιμων ψευδο-αρχαιολόγων όπως οι Immanuel Velikovsky και Charles Hapgood.

 

Ο ρόλος του Έριχ φον Ντένικεν

Η επίμαχη υπόθεση γνωστοποιήθηκε στο ευρύ κοινό μέσα από τα βιβλία του Έριχ φον Ντένικεν, το πρώτο εκ των οποίων εκδόθηκε το 1968. Επρόκειτο για αναπαραγωγή ισχυρισμών που είχαν δημοσιευτεί τις προηγούμενες δεκαετίες, αλλά με αφαίρεση διαφόρων μυστικιστικών δοξασιών και αμεσότερη γλώσσα. Ανεξαιρέτως, εντός λίγων ετών, το σύνολο των ισχυρισμών του φον Ντένικεν αμφισβητήθηκε μεταξύ ειδικών, και σύντομα, πολλοί απ’ αυτούς διαψεύστηκαν ενδελεχώς. Ενδεικτικά, παραθέτουμε κάποιες από τις βασικές διαψεύσεις:

  • Ο φον Ντένικεν ισχυρίστηκε ότι ο Σιδερένιος πυλώνας του Δελχί δεν είχε σκουριάσει παρά το πέρασμα 1.5 χιλιετίας από την κατασκευή του, γεγονός που καταδείκνυε «άγνωστη προέλευση». Όταν του επισημάνθηκε ότι ο πυλώνας έφερε εμφανώς σκουριά και τα οικοδομικά χαρακτηριστικά του ήταν καλά κατανοητά, ο ίδιος ανακάλεσε την πεποίθησή του ότι ο πυλώνας είχε κατασκευαστεί από εξωγήινους.
  • Ο φον Ντένικεν ισχυρίστηκε ότι είχε συμμετάσχει σε μια αποστολή σε τεχνητές σπηλιές του Εκουαδόρ, με οδηγό τον ντόπιο Juan Moricz, όπου υποτίθεται ότι είδε εξωγηίνα κειμήλια, ορισμένα εκ των οποίων παρέθεσε και σε φωτογραφίες σε βιβλίο του. Ωστόσο, ο ίδιος ο Moricz δήλωσε ότι δεν είχε υπάρξει αποστολή παρά μόνο μια συζήτηση, και ότι οι φωτογραφίες είχαν αλλοιωθεί. Η περιοχή δεν παρουσίαζε τεχνητά τούνελ και οι φωτογραφίες φαίνεται να αφορούσαν χάλκινα σουβενίρ.
  • Το «βιβλίο του Dzyan» και ο «πάπυρος Tulli» που επικαλέστηκε ο φον Ντένικεν ως αρχαία έγγραφα που αποδείκνυαν επαφές με εξωγήινους, έχουν αναγνωριστεί ως πιθανότατες σύγχρονες πλαστογραφίες.
  • Ο φον Ντένικεν ισχυρίστηκε ότι τα γεωγλυφικά των Γραμμών Νάσκα, είχαν κατασκευαστεί υπό τις οδηγίες εξωγήινων για την προσγείωση των διαστημοπλοίων τους, και ορισμένες γραμμές απεικόνιζαν μάλιστα τους εξωγήινους. Ωστόσο, οι περιγραφές του περιελάμβαναν διάφορες οπτικές ανακρίβειες, αντίστοιχες γραμμές έχουν μπορέσει να ανακατασκευαστούν με εργαλεία της τότε εποχής, και η ομοφωνία των αρχαιολόγων είναι ότι τα εν λόγω γεωγλυφικά αφορούν άσχετες θρησκευτικές παραδόσεις του προκολομβιανού πολιτισμού.
  • Ο φον Ντένικεν ισχυρίστηκε ότι ο χάρτης του Πίρι Ρέις ήταν ακριβέστατος και περιείχε στοιχεία που ήταν καταγράψιμα μόνο από τον αέρα, καθώς και βουνά της Ανταρκτικής, χαρακτηριστικά που απαιτούσαν σύγχρονο εξοπλισμό. Ισχυρίστηκε ακόμη ότι είχε καταγραφεί η παράδοση του χάρτη σε έναν ιερέα από έναν εξωγήινο θεό. Ωστόσο, ο ίδιος ο Πίρι Ρέις είχε γράψει πως ο εν λόγω χάρτης επρόκειτο απλώς για δική του ανακατασκευή από προηγούμενους χάρτες. Επίσης, ο χάρτης του παρουσιάζει σημαντικές ατέλειες, είναι συμβατός με τις χαρτογραφικές γνώσεις της εποχής του, και δεν πλησιάζει την Ανταρκτική.
  • Ο φον Ντένικεν ισχυρίστηκε ότι η σαρκοφάγος του Παλένκε, απεικονίζει έναν αστροναύτη που κάθεται σε ένα διαστημόπλοιο. Ωστόσο, αρχαιολόγοι έχουν εξηγήσει ότι πρόκειται για μια συνηθισμένη απεικόνιση ενός νεκρού μονάρχη, γύρω από παραδοσιακά σύμβολα των Μάγια.
  • Ο φον Ντένικεν ισχυρίστηκε ότι οι πέτρες της Ίκα ήταν αρχαίες αλλά απεικόνιζαν τηλεσκόπια, παγκόσμιους χάρτες και προχωρημένες ιατρικές επεμβάσεις. Στην πραγματικότητα όμως, το κανάλι PBS έδειξε ότι οι πέτρες ήταν σύγχρονες και εντόπισε τον κατασκευαστή τους.

Είναι σκόπιμο να αναφερθεί επίσης, ότι νωρίς στην καριέρα του, o φον Ντένικεν καταδικάστηκε αρκετές φορές για απάτη και οικονομική υπεξαίρεση, και έγραψε ένα από τα βιβλία του στην φυλακή.

 

Προβληματικά παραδείγματα από την εκπομπή

Χαρακτηριστικά ως προς την εγκυρότητα της εκπομπής, αυτή επικαλείται άμεσα τον φον Ντένικεν σχεδόν στα μισά της επεισόδια, ενώ του έχει αφιερώσει και το σύνολο δύο βιογραφικών επεισοδίων.

Εκτός από τις πολυάριθμες διαψεύσεις των ισχυρισμών της εκπομπής στην ακαδημαϊκή κοινότητα, αξίζει να αναφερθεί ότι το 2013, δημοσιεύτηκε και το πιο ερασιτεχνικό βίντεο “Ancient Aliens Debunked“, διάρκειας 3 ωρών. Παρότι το βίντεο δεν παρουσιάζει ομοιογενή ποιότητα σε κάθε έναν τομέα εξέτασης, καταρρίπτει αναλυτικά πολλά από τα βασικά επιχειρήματα της εκπομπής. Η ομώνυμη ιστοσελίδα του, περιλαμβάνει τις διαψεύσεις και σε μορφή άρθρων με παραπομπές.


 

Παρακάτω, θα εξετάσουμε επιπλέον 3 από τους βασικούς ισχυρισμούς που παρατίθενται σε επεισόδια που προβλήθηκαν από την ΕΡΤ.


Στο επεισόδιο «Εξωγήινοι στην Αμερική», από το 12ο λεπτό, η εκπομπή αναφέρεται στα πετρογλυφικά που έχουν βρεθεί στη λίμνη Winnemucca της Νεβάδα των ΗΠΑ. Το 2013, ειδικοί εκτίμησαν ότι τα εν λόγω πετρογλυφικά δημιουργήθηκαν περισσότερο από 10 χιλιάδες χρόνια νωρίτερα, και ότι έτσι αποτελούν τα αρχαιότερα πετρογλυφικά που έχουν ανακαλυφθεί στη Βόρεια Αμερική.

Η εκπομπή ισχυρίζεται ότι τα εν λόγω πετρογλυφικά απεικονίζουν ιδιαίτερα ασυνήθιστα σχήματα. Παραθέτει ως παράδειγμα τις σπείρες, τις οποίες προσομοιάζει με την έλικα των γαλαξιών, και διατείνεται ότι αφού το σχήμα αυτό συναντάται σε διαφορετικούς πολιτισμούς, πιθανότατα αφορά αστρονομικές γνώσεις που τους μεταλαμπαδεύτηκαν από εξωγήινους.

Στην πραγματικότητα, ενώ το ακριβές νόημα των γλυπτών είναι άγνωστο, αρχαιολογικές μελέτες στην ευρύτερη περιοχή δεν έχουν εντοπίσει τίποτα ασυνήθιστο, και έχουν προτείνει ότι τα επίμαχα σύμβολα απεικονίζουν κοινά μετεωρολογικά φαινόμενα, όπως σύννεφα και κεραυνοί, σε αντιστοιχία με αυτά άλλων γειτονικών φυλών.

Ευρύτερα, η παρατήρηση του συμβόλου της σπείρας δεν είναι απροσδόκητη, αλλά αντιθέτως, πρόκειται για ένα από τα πιο συνηθισμένα σχήματα κατά μήκος της αρχαίας και σύγχρονης ιστορίας, το οποίο έχει εμπνεύσει με ανεξάρτητο τρόπο πολυάριθμες γενιές καλλιτεχνών, σχεδιαστών και διανοούμενων. Είναι επίσης ιδιαίτερα συνηθισμένο στη φύση, όπως σε φυτά, κοχύλια και στροβίλους.

Αναληθής είναι και ο ισχυρισμός ότι διάφοροι αρχαίοι λαοί διέθεταν μοντέρνες γνώσεις κοσμολογίας, που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από την τεχνογνωσία που θα ήταν φυσικά διαθέσιμη στην εποχή τους. Έπειτα από ενδελεχείς μελέτες δεκαετιών, η βασική διαπίστωση του επιστημονικού κλάδου της αρχαιοαστρονομίας, είναι ότι, με σύγχρονα κριτήρια, οι αρχαίοι λαοί παρουσίαζαν ιδιαίτερα περιορισμένες αστρονομικές γνώσεις, που βασίζονταν σε θεμελιωδώς στρεβλά κοσμολογικά μοντέλα. Βασική αρχή επίσης είναι πως τα αναφερόμενα κοσμολογικά μοντέλα, μπορούν να γίνουν κατανοητά μόνο μέσα από την τοποθεσία, την κουλτούρα και τις τεχνικές δεξιότητες του εκάστοτε αρχαίου λαού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πόσο μακριά από τα σημερινά δεδομένα βρίσκονταν οι αρχαίες κοσμολογικές αντιλήψεις, αποτελεί ένα από τα βασικά μοντέλα που αναπτύχθηκαν στην Αρχαία Εγγύς Ανατολή, το οποίο περιγράφεται και σε ορισμένα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης. Το μοντέλο αυτό μπορεί να απεικονιστεί ως εξής:

Περιληπτικά, η γη περιγραφόταν ως επίπεδη και περικλειόμενη από έναν στέρεο αλλά διαφανή θόλο, εντός του οποίου κινούνταν όλα τα ορατά ουράνια σώματα, σε μικρό ύψος από την γη. Δεν υπήρχε η σημερινή έννοια της αχανούς απόστασης μεταξύ των διαφορετικών σωμάτων ή του ασύλληπτου μεγέθους τους, ενώ το μπλε του ουρανού θεωρούνταν ότι αφορούσε έναν ωκεανό που βρισκόταν στην εξωτερική μεριά του θόλου.

Παρομοίως, και η έννοια των σπειροειδών γαλαξιών δεν συναντάται σε καμιά αρχαία κοσμολογία, αλλά αναπτύχθηκε μέσα από σύγχρονα μοντέλα φυσικής και αστρονομικές παρατηρήσεις, στις αρχές του 20ου αιώνα.


Έπειτα, στο επεισόδιο «Μυστηριώδεις Συσκευές», η εκπομπή παραθέτει σειρά αρχαίων τεχνουργημάτων που υποτίθεται ότι καταδεικνύουν εξωγήινη επιρροή. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται ο μηχανισμός των Αντικυθήρων, οι σάλπιγγες που κατέρριψαν τα τείχη της Ιεριχούς, τα κάτοπτρα που χρησιμοποίησε ο Αρχιμήδης στη ναυμαχία των Συρακουσών, η Μπαταρία της Βαγδάτης και η Καμπάνα των Ναζί.

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελεί τον αρχαιότερο γνωστό αναλογικό υπολογιστή, και χρησιμοποιούνταν για να προβλέψει την αστρονομική τοποθεσία ουράνιων σωμάτων. Η επιστημονική κοινότητα τον αναγνωρίζει ως ένα σπουδαίο επίτευγμα του 2ου αιώνα π.Χ., αλλά είναι σαφές πως αποτελεί προϊόν της τότε εποχής και μόνο, καθώς βασίζεται στις ατελείς αστρονομικές γνώσεις που προαναφέραμε. Χαρακτηριστικά, ο μηχανισμός παρέθετε αναφορές σε ξεπερασμένες αστρολογικές δοξασίες, περιελάμβανε μόνο τα 7 ουράνια σώματα του ηλιακού συστήματος που είναι κοινώς ορατά με γυμνό μάτι (οι Ποσειδώνας, Ουρανός και Πλούτωνας ανακαλύφθηκαν πολλούς αιώνες μετά), και λειτουργούσε στο πλαίσιο του τότε καθιερωμένου γεωκεντρικού συστήματος, γεγονός που περιόριζε την ακρίβειά του.

Όσον αφορά την υποτιθέμενη κατεδάφιση των τειχών της Ιεριχούς με σάλπιγγες, πρόκειται για ιστορία που αναφέρεται μόνο στο βιβλίο «Ιησούς του Ναυή» της Παλαιάς Διαθήκης. Ωστόσο, η ομοφωνία μεταξύ ιστορικών είναι πως το εν λόγω βιβλίο γράφτηκε αιώνες μετά τα γεγονότα που περιγράφει, και, έχοντας σκοπό θρησκευτική κατήχηση και εθνικιστική προπαγάνδιση, δεν είναι ιστορικά αξιόπιστο. Χαρακτηριστικά, άλλα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, αντιφάσκουν σε διάφορα στοιχεία με την περιγραφή του επίμαχου βιβλίου.

Ως προς τον πόλεμο που περιγράφει το βιβλίο, οι πόλεις που αναφέρει ότι καταστράφηκαν την επίμαχη περίοδο (13ος αιώνας π.Χ.), είναι διαφορετικές από τις πόλεις που τα αρχαιολογικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι καταστράφηκαν, ενώ αρκετές από τις πόλεις που αναφέρει το βιβλίο, δε φαίνεται ούτε να κατοικούνταν τότε ενεργά. Το ίδιο ισχύει και για την Ιεριχώ, που την αναφερόμενη περίοδο, δεν παρουσιάζει αρχαιολογικές ενδείξεις ότι έφερε καν τείχη, καθώς αυτά είχαν καταστραφεί αιώνες νωρίτερα και ξαναχτίστηκαν αιώνες αργότερα.

Αναφορικά με την υποτιθέμενη χρήση κατόπτρων από τον Αρχιμήδη για την πυρπόληση πλοίων κατά την ναυμαχία των Συρακουσών (3ος αιώνας π.Χ.), στην πραγματικότητα, πρόκειται για περιγραφή που καταγράφεται για πρώτη φορά τον 12ο αιώνα μ.Χ. Οι αρχαιότερες πηγές δεν αναφέρουν τη χρήση κανενός κατότρου, αλλά χρησιμοποιούν γλώσσα που υποδεικνύει τη χρήση πύρηνων βλημάτων.

Το σενάριο αυτό είναι και πολύ πιο πρακτικό, καθώς σε 3 πειράματα πραγματικού κόσμου, η πυρπόληση με κάτοπτρα φάνηκε πολύ χρονοβόρα ή αδύνατη, και θα ήταν ιδιαίτερα ευάλωτη σε αντεπιθέσεις. Πρώιμοι καταπέλτες είχαν αναπτυχθεί ανεξάρτητα αιώνες πριν από την εποχή του Αρχιμήδη, σε διάφορους πολιτισμούς ανά τον κόσμο.

Έπειτα, η λεγόμενη Μπαταρία της Βαγδάτης, αφορά το όνομα που δόθηκε το 1930 σε ένα σετ 3 κειμηλίων που ανακαλύφθηκαν στο Ιράκ: ένα κεραμικό δοχείο, ένας χάλκινος σωλήνας και μια ράβδος σιδήρου. Το όνομα δόθηκε με βάση την υπόθεση του αρχαιολόγου που τα ανακάλυψε, ότι τα εν λόγω σκεύη θα μπορούσαν να αξιοποιούνταν ως γαλβανικό στοιχείο, μια πρώιμη μορφή μπαταρίας.

Ωστόσο, η ομοφωνία των ιστορικών πλέον είναι πως το σετ δεν θα μπορούσε όντως να χρησιμοποιούνταν ως μπαταρία, καθώς θα απαιτούσε μετασχηματισμούς που δεν εντοπίστηκαν, και το εσωτερικό του δεν περιελάμβανε τα απαραίτητα υπολείμματα, ούτε παρουσίαζε τη δυνατότητα να ανανεωθεί με χημικά καύσιμα. Το πλέον πιθανό είναι ότι το σετ είχε σχεδιαστεί για την αποθήκευση παπύρων, υπολείμματα των οποίων έχουν βρεθεί στο εσωτερικό άλλων παρόμοιων σκευών στην ίδια γεωγραφική περιοχή.

Τέλος, η Καμπάνα των γερμανών Ναζί είναι μια υποτιθέμενη συσκευή στην οποία έχουν αποδοθεί διάφορες δυνατότητες, από αντιβαρύτητας μέχρι ταξιδιού στο χρόνο. Ωστόσο, η ύπαρξή της Καμπάνας βασίζεται μόνο σε συνωμοσιολογικά βιβλία που επικαλούνται ανώνυμες πηγές. Κανένα τέτοιο σχέδιο ή αναφορά δεν έχει βρεθεί στα εκτενή ιστορικά αρχεία των Ναζί, και θεωρείται σίγουρο ότι αν έλαβε ποτέ χώρα προσπάθεια ανάπτυξης κάποιας σχετικής συσκευής, δεν στέφθηκε από επιτυχία.

Aφενός μεν, ένα αντίστοιχο επίτευγμα θα είχε χρησιμοποιηθεί και έπειτα καταγραφεί στο πεδίο του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, αφετέρου δε, θα είχε μετέπειτα αξιοποιηθεί από τους Συμμάχους που κέρδισαν τον Πόλεμο. Αντίθετα, η NASA ξεκίνησε ανεξάρτητα την δική της έρευνα για προγράμματα αντιβαρύτητας την δεκαετία του 1990, αλλά καμιά τέτοια συσκευή δεν έχει αποβεί πρακτικά λειτουργική μέχρι σήμερα.


Έπειτα, στο επεισόδιο «Το πείραμα Τέσλα», η εκπομπή ισχυρίζεται ότι ο σύγχρονος τεχνολογικός πολιτισμός βασίζεται στις εφευρέσεις του Νίκολα Τέσλα, ο οποίος δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την παροχή δωρεάν ενέργειας σε ολόκληρη την ανθρωπότητα λόγω μιας συνωμοσίας. Αναφέρει ακόμη την υποτιθέμενη συνεργασία του Τέσλα με τον Άλμπερτ Αϊνστάιν για το «πείραμα της Φιλαδέλφειας», όπου λέγεται ότι έλαβε χώρα ο διακτινισμός του πλοίου USS Eldridge. Ισχυρίζεται τέλος ότι ο Τέσλα είχε λάβει τα σχέδια για τις εφευρέσεις του μέσα από επαφές του με εξωγήινους.

Ενώ ο Νίκολα Τέσλα είχε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και εξέλιξη πολλών ηλεκτρικών μηχανών, οι σύγχρονοι ιστορικοί της επιστήμης εξηγούν ότι ο ρόλος του συχνά παρουσιάζεται υπερβολικά διογκωμένος στην δημοφιλή κουλτούρα.

Έχει αναγνωριστεί πως ο Τέσλα διέθετε ιδιαίτερα δημιουργική φαντασία, αλλά η πρόοδος που επέτυχε βασίστηκε εκτεταμένα σε μελέτες και ανακαλύψεις από πολυάριθμους άλλους μηχανικούς και φυσικούς που είχαν προηγηθεί. Επίσης, κατά την καριέρα του, αρκετές σχετικές εφευρέσεις αναπτύσονταν παράλληλα από διαφορετικούς ερευνητές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εφεύρεση του ραδιοφώνου, στο πλαίσιο της οποίας ο Τέσλα ενεπλάκει σε μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες ευρεσιτεχνίας με τον Γουλιέλμο Μαρκόνι.

Όσον αφορά τους ισχυρισμούς περί σύνδεσης του Τέσλα με εξωγήινους, το μόνο απτό στοιχείο αφορά μια καταγραφή ενός πολύ απλού ραδιοφωνικού σήματος, που ο Τέσλα ανέφερε ότι πραγματοποίησε το 1899. Ωστόσο, ο ισχυρισμός εξωγήινης προέλευσης κρίθηκε αυθαίρετος από την επιστημονική κοινότητα, και σύντομα φάνηκε ότι το σήμα ταυτιζόταν χρονικά και ποιοτικά με μια δοκιμαστική ραδιοφωνική εκπομπή του Μαρκόνι.

Απόσπασμα από το βιβλίο «The Truth about Tesla: The Myth of the Lone Genius in the History of Innovation»

Χρειάζεται να αναφερθεί επίσης ότι, στο ύστερο μέρος της ζωής του, ο Τέσλα επέμενε σε διάφορες αμφιλεγόμενες θέσεις. Όπως εξηγήσαμε σε πρόσφατο άρθρο μας, οι θεωρίες του περί δωρεάν ενέργειας βασίζονταν σε υποθέσεις που πλέον είναι γνωστό πως αντιφάσκουν με θεμελιώδεις νόμους της φυσικής. Ο Τέσλα ισχυριζόταν επίσης ότι είχε καταφέρει να σχεδιάσει μια «ακτίνα θανάτου», που περιέγραφε ως τέτοιας επικινδυνότητας που θα μπορούσε να σταματήσει πολέμους, αλλά όπως δείχνει η πιο ενδελεχής βιογραφία του, και πάλι επρόκειτο για προκαταρκτικές υποθέσεις του, που πλέον έχει αποδειχθεί ότι θα απαιτούσαν πρακτικά αδύνατα ποσά ενέργειας.

Τέλος, οι αναφορές στο «πείραμα της Φιλαδέλφειας» είναι τελείως αβάσιμες. Η εν λόγω ιστορία διακτινισμού του πλοίου USS Eldridge, κυκλοφόρησε αρχικά το 1955, περισσότερο από μια δεκαετία μετά το υποτιθέμενο περιστατικό, σε ένα χειρόγραφο που παρέθετε αποσπασματικά διάφορους ισχυρισμούς ουφολογίας. Ιστορικοί και φυσικοί δεν έχουν εντοπίσει καμιά βασιμότητα στην περιγραφόμενη ιστορία, αλλά ανεξαρτήτως, αυτή έχει κυκλοφορήσει σε διάφορες εκδόσεις σε κύκλους παραφυσικής. Χαρακτηριστικά, η αρχική έκδοση δεν ανέφερε καθόλου τον Τέσλα, και τοποθετούσε το συμβάν τον Οκτώβριο του 1943, μήνες μετά τον θάνατο του, που είχε λάβει χώρα τον Ιανουάριο.

 

Η βαρύτητα του προβλήματος και ο ρόλος της ΕΡΤ

Σε βάθος δεκαετιών, ψευδοϊστορικές παραγωγές όπως το “Ancient Aliens”, έχουν διαστρεβλώσει εκτεταμένα τις αντιλήψεις του ευρύ κοινού. Σύμφωνα με σχετική δημοσκόπηση στις ΗΠΑ το 2018, το 41% του κοινού πίστευε ότι εξωγήινοι είχαν επισκεφτεί τη γη στην αρχαιότητα, και το 57% πίστευε σε προχωρημένους αρχαίους πολιτισμούς, όπως της μυθικής Ατλαντίδας.

Το πρόβλημα αναγνωρίστηκε από την Εταιρεία Αμερικανικής Αρχαιολογίας σε ειδικό συμπόσιο που διοργάνωσε το 2019, και έπειτα σε δημοσίευση στο περιοδικό της το 2021, όπου έγινε λόγος για «πανδημία αρχαιολογικής παραπληροφόρησης», ανάλογη με αυτή που παρατηρήθηκε και στο πλαίσιο της COVID-19.

Όπως έχουν επισημάνει πολλοί ειδικοί, τέτοιες ψευδοϊστορικές απόψεις δεν έχουν μόνο αθώες πλευρές, αλλά συχνά συνδέονται και με ρατσιστικές αντιλήψεις, καθώς αμφισβητούν αβάσιμα την ικανότητα μη ευρωπαϊκών πολιτισμών να αναπτύξουν εκλεπτυσμένο πολιτισμό και επιστήμες μόνοι τους.


 

Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να επισημανθεί ότι η ΕΡΤ προωθεί την επίμαχη εκπομπή ως «ιστορική σειρά ντοκιμαντέρ», παρά τις επανειλημμένες δεσμεύσεις της για υψηλά στάνταρ εγκυρότητας και υπευθυνότητας στην ενημέρωση.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι, σύμφωνα με έγγραφο προϋπολογισμού που αναρτήθηκε το 2020 στην Διαύγεια, η αγορά του επίμαχου προγράμματος από την ΕΡΤ, συμπεριλήφθηκε σε μια συμφωνία προβολής 21 ακόμη τίτλων προς συνολικό αντίτιμο 85 χιλιάδων ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο ΦΠΑ και κόστη μετάφρασης ή υποτιτλισμού. Καθώς η ΕΡΤ δηλώνει πως σχεδόν το 95% του προϋπολογισμού της καλύπτεται από τους φορολογούμενους, επικαλείται την ιδιαίτερη εγκυρότητά της «στην ψηφιακή εποχή των αυξημένων fake news και της παραπλανητικής πληροφόρησης».

Έκθεση Δημόσιας Αξίας ΕΡΤ 2020, σελ. 27

 

Συμπέρασμα

Η εκπομπή “Οι εξωγήινοι της αρχαιότητας” δεν αποτελεί έγκυρη ιστορική σειρά ντοκιμαντέρ, αλλά προωθεί ισχυρισμούς που έχουν διαψευστεί εδώ και δεκαετίες εντός της επιστημονικής κοινότητας. Τέτοιοι ισχυρισμοί αναπτύχθηκαν με μεθοδολογία που λειτουργεί αντίθετα με τα επιστημονικά κριτήρια, μέσω βεβιασμένης δικαιολόγησης μιας προαποφασισμένης υπόθεσης, χωρίς να επιδιώκεται η κατανόηση του πολιτισμού για τον οποίο γίνεται λόγος. Οι πρωτεργάτες των εν λόγω ισχυρισμών παρουσίαζαν άσχετο επαγγελματικό και εκπαιδευτικό υπόβαθρο, και ο γνωστότερος εξ αυτών, Έριχ φον Ντένικεν, είχε φυλακιστεί για απάτες και υπεξαίρεση χρημάτων.

 

 

 Πηγή Ελέγχου: ellinikahoaxes.gr

Σχόλια